Jak sama nazwa mówi, social media służą do interakcji społeczności. Do interakcji potrzebne są natomiast odpowiednie narzędzia, które można podzielić na kilka grup np. blogi, mikroblogi, wideoblogi, fotoblogi, serwisy społecznościowe.
Z roku na rok media społecznościowe są coraz chętniej wykorzystywane przez firmy, bez znaczenia czy jest to mała kawiarenka czy duże przedsiębiorstwo. Dzieje się tak, ponieważ są doskonałym źródłem promocji i sposobem na trwałe utrzymywanie kontaktów z klientami. Niewielkim nakładem finansowym możemy dotrzeć do tysięcy potencjalnych klientów, przykładem może tu być firmowy
fanpage na Facebooku.
Dużą zaletą jest również szybki kontakt z klientem i możliwość przesłania niemal natychmiastowej informacji na temat promocji bądź wydarzeń w firmie. Ponadto reklama w mediach społecznościowych jest bardziej bezpośrednia i mniej formalna niż w tradycyjnej reklamie telewizyjnej czy prasowej, co pozwala na utrzymywanie bliższych relacji ze społecznością klientów.